Vragen? Bel 06 – 24 103 431  of mail naar hallo@in-sights.nl

Google denkt aan opnemen e-mail in zoekresultaten, wat heeft dat voor gevolgen?

0

Google staat bekend om haar vele experimenten, waarvan de nieuwste erg opvallend is. De zoekmachine is namelijk van plan om de e-mails binnen het Gmail account van de gebruiker te gaan opnemen in de zoekresultaten. Dit zal voor e-mail marketing ingrijpende gevolgen gaan hebben, wat gaat er precies veranderen?


Meer zoekresultaten

De afgelopen jaren hebben we de zoekresultaten binnen Google steeds verder uitgebreid zien worden. Er werden video’s toegevoegd, afbeeldingen, de lijst met resultaten werd gevarieerder om maar een ‘relevant’ antwoord te geven op een zoekopdracht. En dat is waar Google nog altijd mee bezig is: het nieuwste experiment laat zien dat de zoekmachine gigant van plan is om de e-mails van een Gmail gebruiker in de zoekresultaten op te nemen. Hieronder is te zien dat deze rechts van de normale resultaten getoond wordt. Omdat er in een e-mail account vaak informatie binnenkomt die door de gebruiker als ‘relevant’ wordt gezien wil Google deze nu ook gaan toevoegen.


Veranderingen in e-mail marketing

Voor e-mail marketing betekent dit dat er een belangrijke verschuiving zal gaan komen. De titel van een e-mail is niet langer alleen bedoeld om de gebruiker het bericht te laten openen, maar zal ook moeten worden geschreven om in de zoekresultaten terug te komen. Er zullen dus bepaalde keywords in de titel moeten terugkomen, zonder dat deze storend wordt voor de ontvanger.

Daarnaast kijkt Google bij websites naar de kwaliteit van de inhoud, dat zal bij e-mail niet anders zijn. Een e-mail sturen met enkel een aanbieding of andere commerciële boodschap zal dus niet meer genoeg zijn; de e-mails moeten worden geschreven met relevantie in het achterhoofd. Veel om over na te denken dus! Op dit moment is het nog maar een experiment, maar mocht dit succesvol verlopen kan dit zomaar op korte termijn worden doorgezet.

Laat een reactie achter